suma: 0,00 zł do kasy
Porada #51: Montaż napędu do bramy uchylnej – podstawowe zasady
Montaż napędu do bramy uchylnej

Dziś automatyzacja bram garażowych to taki luksus, na który każdy może sobie pozwolić. To spora oszczędność czasu i komfort gdy nie trzeba już dodatkowo wysiadać z auta, marznąć, moknąć czy przerywać rozmowy z pasażerem. W artykule bierzemy na warsztat montaż napędu do bramy uchylnej sprawdź podstawowe zasady doboru i instalacji sprzętu!

 

Poznaj ofertę naszych ogrodzeń

 

Bramy garażowe uchylne a napęd – jakie urządzenie wybrać?

W przeciwieństwie do bram skrzydłowych czy bramy garażowej segmentowej bocznej drzwi garażowe uchylne zautomatyzujemy za pomocą niemal dowolnego napędu do bram garażowych. W sprzedaży są też dostępne siłowniki specjalnie zaprojektowane do tego rodzaju bramy – takie urządzenie zwykle montujemy na skrzydle bramy, od wewnątrz garażu, zaś standardowy napęd pasujący i do bramy uchylnej, i segmentowej, instalujemy pod sufitem.

Wybierając dany napęd, musimy się upewnić, że będzie kompatybilny z naszą bramą garażową – poza jej rodzajem dotyczy to także kilku parametrów.

Moc napędu do drzwi garażowych uchylnych

Standardowe napędy dysponują mocą od 400 do 1200 N i trzeba ją dostosować do rozmiaru i wagi bramy. Mała brama uchylna do garażu jednostanowiskowego „potrzebuje” od około 400 do 800 N, a do pomieszczenia dwustanowiskowego należy wybrać napęd o mocy powyżej 1000 N. Potrzebne informacje: przedział wymiarowy i wagowy bramy, z którą napęd może pracować, znajdziemy w specyfikacji technicznej.

Prędkość otwierania i zamykania bramy garażowej uchylnej

Prędkość otwierania i zamykania (inaczej prędkość przesuwu napędu) wyrażana jest standardowo w centymetrach na sekundę. Taką optymalną wartością i wspólną dla większości napędów jest pomiędzy 15 a 30 sekund do pełnego otwarcia i zamknięcia. Istnieją także napędy pracujące szybciej, natomiast im szybciej pracuje napęd, tym też zwykle ma większą moc, a to oznacza zwiększony pobór energii, czyli wyższe rachunki za prąd. Najlepiej, jeśli ten parametr napędu da się regulować.

Rodzaj napędu do bramy garażowej uchylnej

Siłowniki do bram garażowych są wyposażane w jeden z dwóch typów napędu – paskowy lub łańcuchowy. Oba są bezpieczne i trwałe oraz pracują płynnie, lecz ze względu na brak konieczności konserwacji i cichszą pracę częściej poleca się napęd paskowy. Łańcuch pracuje dość głośno i co jakiś czas trzeba go naoliwić, więc w garażu przylegającym do domu wypada nieco mniej korzystnie.

Jakie funkcje napędu do bram garażowych szczególnie się przydają?

Warto zwrócić szczególną uwagę na funkcje sprzętu i możliwość łączenia z systemami „inteligentnego domu” oraz rozbudowy o dodatkowe akcesoria. Instalacja napędu do bramy uchylnej powinna być maksymalnie uproszczona i krok po kroku rozpisana. 

  • Regulowany bieg bramy i prędkość. Napęd do bramy garażowej uchylnej – tak jak napęd do bramy wjazdowej – powinien zwalniać bieg skrzydła przy osiąganiu krańcowych położeń, zapobiegając uszkodzeniom oraz zwiększając żywotność bramy. Dobrze, jeśli prędkość przesuwu napędu możemy ustawiać względem własnych bieżących potrzeb, czyli regulować ją w pełnym zakresie.
  • Awaryjny akumulator i mechanizm ręczny. Część siłowników wyposaża się w ładowany co 30-40 dni akumulator, dzięki czemu oszczędzamy energię, a jednocześnie napęd może pracować także w trakcie przerwy w dostawie prądu. Napęd powinien być też wyposażony w dźwignię do ręcznego otwarcia bramy i rozwiązanie do ręcznego ryglowania na wypadek kłopotów z zasilaniem. 
  • Współpraca z fotokomórkami albo automatyczne wykrywanie przeszkód. To kwestia bezpieczeństwa – jeśli czujniki napędu lub fotokomórki wykryją przeszkodę w świetle wjazdu (człowieka, zwierzę, przedmiot) brama garażowa się nie zamknie. To zapobiega groźnym wypadkom czy uszkodzeniom zarówno samej bramy, jak i mienia, które mogłoby zostać przygniecione przez skrzydło.
  • Współpraca z systemem smart home. Możliwość połączenia napędu do bramy z centralą systemu smart home to sterowanie kilkoma urządzeniami za pomocą smartfona – bramą garażową i wjazdową, ale i roletami, oświetleniem czy ogrzewaniem. To też programowanie pracy sprzętów i kolejne funkcje, np. czujnik, który „weryfikuję” potrzebę wietrzenia garażu lub zamknięcia drzwi. 

Jak przebiega montaż napędu do bramy garażowej uchylnej?

Konkretny sposób montażu napędu do bramy uchylnej zależy od modelu urządzenia i jest precyzyjnie opisany w instrukcji. Zwykle całość pracy składa się z kilku kroków.

  1. Zamocowanie szyny i części montażowych. Do montażu napędu zwykle musimy na suficie garażu przytwierdzić szynę, ograniczniki otwarcia, a także ramię, które będzie poruszać bramą. Liczba i rodzaj części montażowych oraz miejsce ich instalacji są zależne od rodzaju napędu i zamysłu producenta.
  2. Instalacja siłownika i akcesoriów. Na końcu szyny (w części przypadków na drzwiach garażowych) montujemy siłownik, podłączając go do sieci zgodnie z instrukcją. W zależności od rodzaju napędu i potrzeb instalujemy odbiornik, „gniazdko” z przyciskami funkcyjnymi i fotokomórki czy lampę ostrzegawczą.
  3. Programowanie napędu i testy. Uruchamiamy napęd, zazwyczaj najpierw wykonujemy pełen cykl otwarcie-zamknięcie oraz parujemy piloty i ustawiamy wszystkie funkcje – zgodnie z instrukcją producenta. Testujemy działanie oraz funkcje sprzętu, dostosowujemy parametry do potrzeb (np. szybkość pracy). 

Montaż napędu do bramy uchylnej – samodzielnie czy z pomocą fachowcy?

Duża część producentów napędów do bram garażowych dba o nieskomplikowany ich montaż, do urządzenia dołącza instrukcję „krok po kroku”, a w internecie zamieszcza dodatkowe pomoce wideo. Samodzielny montaż napędu do bramy garażowej raczej nie sprawi trudności osobie, która ma wprawę w majsterkowaniu, radzi sobie np. z wierceniem i przykręcaniem. Samo programowanie napędu to tylko uruchamianie przycisków w opisanej sekwencji. Do zamontowania napędu potrzebne są podstawowe narzędzia: wiertarka i wkrętarka, poziomica, młotek, klucze, miarka. 

Samodzielny montaż napędu to oszczędność pieniędzy i dużo satysfakcji, natomiast gdy nie mamy doświadczenia w pracach budowlano-remontowych, warto powierzyć to zadanie fachowcy i tym samym zaoszczędzić czas i energię! Montaż przebiegnie sprawnie, a z naszego portfela ubędzie około 300-600 zł.

Po funkcjonalny i łatwy w montażu napęd do bramy uchylnej zapraszamy do naszego sklepu z ogrodzeniami – pomożemy Ci wybrać odpowiednie urządzenie i przekażmy najważniejsze wskazówki montażowe, a sprzęt zamówisz szybko i wygodnie bez wychodzenia z domu!

 

Sprawdź nasz sklep z ogrodzeniami

 

FAQ:

Czy samodzielne zamontowanie napędu do bramy jest możliwe?

Część napędów do bram uchylnych jest przeznaczona do samodzielnego montażu wystarczy podążać za instrukcją producenta (potrzeba podstawowego doświadczenia w majsterkowaniu, aby solidnie przytwierdzić szynę i inne części montażowe).

Ile kosztuje montaż napędu do bramy uchylnej?

Cena usługi montażu napędu do bramy uchylnej to średnio 300-600 zł, natomiast wiele zależy do zakresu pracy, parametrów bramy, funkcji urządzenia i akcesoriów.

Jaki napęd wybrać do bramy garażowej?

Do bramy garażowej segmentowej i uchylnej sprawdzi się większość standardowych urządzeń, a w przypadku bramy skrzydłowej najlepiej poprosić o pomoc specjalistów. Przy wyborze urządzenia należy dopasować jego moc do wymiarów i rodzaju bramy oraz dobrać parametry i funkcje względem potrzeb czy oczekiwań.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium