Próg pod bramę wjazdową – jaki wybrać? Zasady montażu
Każdy chce dbać o dobrą kondycję swojego auta, ale nie każdy wie, jak ważne jest zapewnienie właściwych warunków w garażu. Odpowiednia temperatura i ochrona przed czynnikami zewnętrznymi jest możliwa do uzyskania tylko pod warunkiem, że zostanie zastosowany próg do bramy garażowej wyposażony w odpowiednie uszczelki. Jak działa taki system uszczelniania garażu i jak go zamontować? Dowiesz się z poniższego tekstu!
Poznaj ofertę naszych ogrodzeń
Dlaczego szczelność garażu jest taka ważna?
Drzwi i okna do domu muszą być szczelne i odporne na warunki zewnętrzne. Dlaczego więc miałoby to nie dotyczyć bramy garażowej? W końcu jest to miejsce, w którym umieszczamy nie tylko nasze auto, ale też przykładowo rowery, sprzęt ogrodniczy i inne narzędzia. Nie chcemy więc, aby do wnętrza garażu dostawały się piasek, woda deszczowa, insekty czy pyły różnego pochodzenia. Wilgoć, wiatr i niskie temperatury również nie są sprzymierzeńcami urządzeń w naszym garażu.
Jak stworzyć skuteczny system, który uchroni to pomieszczenie? Odpowiedzią jest ciepły próg pod bramę wjazdową, a dodatkowo specjalny izolacyjny próg i uszczelka garażowa na bramę. Warto wykorzystać wszystkie te elementy jednocześnie, gdyż w grę wchodzi ochrona naszego pojazdu i wyposażenia, a także niższe rachunki za ogrzewanie.
Ciepły próg garażowy – co to takiego?
Zastosowanie ciepłego progu wydatnie ogranicza wpływ wywierany przez warunki atmosferyczne na nasz garaż. Czym jest taki próg i jak się go stosuje? Ciepłe progi garażowe zbudowane są z kilku elementów. Są to często profile z tworzyw sztucznych w połączeniu z wypełnieniem pianką poliuretanową. Taki podstawowy ciepły próg jest zwykle uzupełniany dodatkową uszczelką wykonaną ze specjalnych tworzyw izolujących, np. EPDM. Oczywiście zwykły próg betonowy pod bramę wjazdową nie zapewnia takich właściwości termoizolujących, chociaż tutaj także można zastosować odpowiednie gumowe uszczelki na samą bramę.
Wykonanie ciepłego progu wymaga zwykle zaplanowania prac odpowiednio wcześniej – trzeba bowiem dokonać odpowiednich pomiarów, tak aby listwy odpowiadały szerokości bramy wjazdowej. Warto powierzyć to zadanie profesjonalistom, gdyż niewłaściwie wykonany ciepły próg garażowy nie tylko nie spełni swojej funkcji, ale może też stać się słabym ogniwem w systemie termoizolacji garażu. Dobrze jest także wziąć pod uwagę kwestie estetyczne.
Często posadzka w garażu ma zupełnie inny charakter niż podjazd, który zwykle jest wykonany z kostki brukowej. Z tego powodu, o ile to możliwe, najlepiej jest zaplanować ułożenie kostki przed umieszczeniem progu pod bramą garażową. Zaoszczędzi to potrzeby przycinania jej, a efekt wizualny także będzie o wiele lepszy. Kostką na podjazd, która świetnie komponuje się zarówno z progami, jak i wnętrzem garażu, jest np. kostka obijana Granito Antyk.
Gumowy próg do bramy wjazdowej – jak działa, jak go zamontować?
Próg do bramy garażowej powinien być wyposażony w specjalną uszczelkę – takie zabezpieczenie skutecznie chroni przed zanieczyszczeniami i spadkiem temperatury w pomieszczeniu. Częstym problemem jest także wlewająca się do wnętrza woda deszczowa. Uszczelka garażowa powinna być zatem wykonana z materiału, który z jednej strony doskonale izoluje od płynów, a z drugiej dobrze znosi regularny nacisk ciężkiego pojazdu.
Przykładem dobrego materiału na próg uszczelniający jest guma EPDM, która świetnie reaguje na obciążenia, jest elastyczna i zawsze natychmiast wraca do swojego pierwotnego kształtu. Co ciekawe stosuje się ją także na placach zabaw jako element zabezpieczający. Progi uszczelniające z takiego materiału powinny pozwolić na nieodczuwalny przejazd po nich autem. Atutem jest też kształt ułatwiający najazd z obu stron. Wybór dobrej jakości produktu pozwoli użytkować go przez co najmniej kilka lat.
Jak dokładnie działa taka uszczelka na progu bramy garażowej? Jest to bardzo proste. Podczas opuszczania bramy garażowej dociska ona próg, tworząc szczelną barierę między posadzką a podjazdem. Po ponownym podniesieniu drzwi uszczelka wraca do oryginalnego kształtu.
Czy więc montaż takiej uszczelki jest równie prosty? Oczywiście! Można go bez problemu wykonać samodzielnie. Wystarczy dokonać pomiaru szerokości bramy, zakupić gotowy produkt i zaopatrzyć się w uniwersalny klej montażowy. Miejsce na próg wyznaczymy, wsuwając go pod zamknięte drzwi od strony wnętrza garażu. Gdy już zasklepimy szczelinę pod drzwiami, wystarczy obrysować miejsce, w którym znajduje się próg, nałożyć klej i ostrożnie umieścić go w wyznaczonym położeniu. Krawędzie boczne uszczelki powinny opierać się o ściany boczne bramy. Po kilkunastu godzinach, gdy klej zaschnie, można cieszyć się szczelnym garażem!
Uszczelka garażowa do bramy, próg gumowy i inne wyposażenie ochronne
Próg garażowy gumowy to niejedyna metoda na uszczelnienie tego pomieszczenia. Chociaż sam w sobie jest już zwykle wystarczająco skuteczny, to można wzmocnić jego działanie dodatkową uszczelką do bramy. Kiedy warto się zainteresować takim usprawnieniem izolacji? Przede wszystkim wtedy, gdy ukształtowanie terenu lub częsta wietrzna pogoda powodują wlewanie się wody i nawiewanie pyłów do garażu. Poza tym uszczelki pod skrzydłem bramy mogą być idealnie szczelne, ale gdy woda podniesie się ponad ich wysokość, to może zacząć wlewać się bocznymi szczelinami.
Uszczelka garażowa do bramy garażowej powinna zatem znaleźć się zarówno na dolnej, jak i na bocznych krawędziach skrzydła. Opcjonalnie niektóre modele można zamocować także na krawędzi górnej. Zwykle takie uszczelki są wykonane z podobnego materiału co próg garażowy. Jest to PVC z domieszką EPDM, więc można spodziewać się podobnych właściwości izolujących.
Montaż takiej uszczelki jest jeszcze prostszy niż progów, gdyż nie jest wymagane klejenie do podłoża. Kształt uszczelki sprawia, że można ją dość łatwo nasunąć na dowolną krawędź drzwi, a w razie problemów wystarczy wysmarować ją odpowiednim smarem. Nie jest też konieczne precyzyjne mierzenie, ponieważ wystarczy uciąć nadmiar uszczelki. Z pewnością jest to niedrogi i szybki sposób na ochronę garażu!
FAQ:
1. Jak długo będą mi służyć nowe uszczelki i progi gumowe do bramy garażowej?
Guma z domieszką EPDM charakteryzuje się długowiecznością. Można zatem założyć, że nowa uszczelka będzie służyła przez co najmniej kilka lat. Oczywiście można wydłużyć ten okres, dokonując regularnego przeglądu i konserwacji, np. z użyciem silikonu. W razie zauważenia jakichkolwiek nieszczelności należy od razu wymienić całą uszczelkę.
2. Czy uszczelka garażowa będzie mi służyć przez cały rok?
Tak, każdy sezon obfituje w niekorzystne warunki, które zagrażają pojazdowi i innym sprzętom w garażu. Wiosna i jesień to często czas intensywnych opadów. Latem dodatkowo dochodzi szkodliwe promieniowanie słoneczne. Zimą oczywiście zależy nam na minimalizowaniu strat ciepła i niedostawaniu się wszechobecnej wilgoci do środka.
3. Czy mając ciepły próg garażowy, powinienem dodatkowo inwestować w uszczelki na bramę?
Zdecydowanie warto rozważyć połączenie kilku metod ochrony garażu. Wtedy będziemy mieli pewność, że chronimy to pomieszczenie przed szerokim spektrum czynników zewnętrznych.