Napęd bramy nie działa? Poznaj najczęstsze przyczyny awarii automatyki!
Awaria napędu bramy wjazdowej, tak jak każdego innego systemu, może się zdarzyć, a jej powody bywają różne – zużycie bądź uszkodzenie jakiejś części urządzenia lub bramy, nieprawidłowy dobór albo też sam montaż siłownika, błędy w użytkowaniu i konserwacji bramy czy wreszcie usterki elektryki. Dlaczego napęd bramy nie działa i co z tym zrobić? Sprawdź!
Poznaj ofertę naszych ogrodzeń
Problemy niezależne od typu napędu bramy wjazdowej
Napęd bramy garażowej i wjazdowej – przesuwnej czy skrzydłowej – to urządzenia o różnej konstrukcji i sposobie działania, więc tylko część problemów i przyczyn awarii jest wspólna dla wszystkich rodzajów automatyki bramowej. Wiele może zależeć też od konkretnego modelu sprzętu i rozwiązań jego producenta. A gdy usterka nie wynika z prozaicznych powodów, z którymi możemy poradzić sobie sami, należy zgłosić się do działu serwisowego sprzedawcy lub wytwórcy napędu.
Jeżeli nie znajdziesz w poradniku rozwiązania swojego kłopotu, a masz napęd bramy garażowej lub wjazdowej marki Polargos, Sommer, Somfy czy Beninca, zapraszamy także do kontaktu ze specjalistami naszego sklepu z ogrodzeniami.
Napęd bramy nie działa – od przerwy w dostawie prądu po awarię silnika
W nerwach zdarza nam się nie pomyśleć o oczywistych, prozaicznych rozwiązaniach: gdy napęd bramy garażowej czy wjazdowej nie reaguje na próbę uruchomienia, warto najpierw sprawdzić napięcie w sieci (być może trwa przerwa w dostawie zasilania), a kolejno bezpieczniki oraz przewód zasilający do bramy i jego poprawne podłączenie. Jeśli dioda napędu sygnalizująca dostęp do zasilania się nie świeci, to problem jest właśnie tej natury i należy uruchomić zasilanie awaryjne albo obsłużyć bramę ręcznie.
Nieświecące się diody i wyświetlacze oraz brak jakiejkolwiek reakcji płyty sterującej na nasze działania mogą też oznaczać uszkodzenie kabla zasilającego lub jego styku. Problemem często jest poluzowanie się przewodu – zatem wystarczy go poprawić. Czasem jednak okazuje się, że jest załamany, przetarty lub zaśniedziały. Wtedy najlepiej wezwać elektryka, aby naprawił lub wymienił kabel zasilający.
Jeśli z kolei napięcie dopływa do urządzenia: samej płyty sterującej i silnika, a mimo to brama nie reaguje na pilota, wyłącznik czy domofon, może to wynikać z awarii silnika, w tym zużycia lub uszkodzenia jego części takich jak przekładnie, szczotki lub magnesy. Wówczas potrzebujemy pomocy serwisanta bądź fachowca „od napędów”, który zdiagnozuje i naprawi usterkę. Oznaką tego rodzaju problemu bywa warkot silnika i zwiększony pobór prądu.
Brama nie reaguje na pilota – rozładowana bateria lub uszkodzenie
Gdy wykluczymy wyżej omówione przyczyny niedziałającego napędu bramy, problem może dotyczyć pracy samego pilota. Jeżeli tak jest, wtedy napęd do bramy garażowej lub wjazdowej reaguje na wyłącznik kluczykowy czy połączoną z nim aplikację. Wiele urządzeń wyposaża się też w diodę informującą o odbiorze sygnału z pilota – jeśli nie świeci, należy przyjrzeć się gadżetowi. Problem może leżeć w wyczerpaniu się baterii, a wtedy nierzadko da się zauważyć wcześniejsze słabsze działanie pilota – zwykle da się ją wymienić, a jeśli nie, pozostaje zakup nowego akcesorium.
Może się też zdarzyć, że pilot uległ uszkodzeniu mechanicznemu lub zalaniu, a wtedy z reguły trzeba zaopatrzyć się w nowy model.
Brama otwiera się, ale nie zamyka – zabrudzenia fotokomórek
Jeśli brama garażowa czy wjazdowa otwiera się, ale nie zamyka: nie „startuje”, być może na fotokomórkach nagromadził się śnieg lub zanieczyszczenia i wystarczy je usunąć. Gdy wiązka podczerwieni z nadajnika nie dociera do odbiornika, fotokomórki interpretują to jako przeszkodę, która pojawiła się w świetle bramy, a to blokuje automat. Czasem źródłem problemu jest także nasłonecznienie.
Może się też zdarzyć, że przez przypadek jedna z fotokomórek zostanie przestawiona lub nawet nieznacznie zmieni swoje położenie przez jakiś czynnik zewnętrzny. Wtedy urządzenia nie znajdują się w jednej linii – nie mogą się ze sobą komunikować, co udaremnia próby zamknięcia bramy. Należy więc wyregulować ich położenie.
Napęd bramy zatrzymuje się – wyłącznik krańcowy i uszkodzenia bramy
Jeśli napęd zatrzymuje się podczas otwierania bramy, może to świadczyć o problemie nieprawidłowego ustawienia wyłącznika krańcowego lub też parametrów przeciążeniowych. Parametry przeciążeniowe lub sam wyłącznik krańcowy można wyregulować, lecz czasem dochodzi do uszkodzenia przewodu lub styku wyłącznika, a wtedy pozostaje wymiana całego tego elementu na nowy.
Problemy z zatrzymywaniem się (a czasem także z niedziałaniem) napędu nie zawsze świadczą o tym, że sam mechanizm otwierania i zamykania uległ awarii. Może to też być kwestia uszkodzeń lub blokady samego skrzydła, przez np. opadnięcie zawiasów bramy, wypadnięcie z rolki przesuwnej czy rozłączenie mocowań. W takiej sytuacji najpierw należy obejrzeć skrzydło bramy i sprawdzić, jak pracuje bez automatu. Być może to jakaś przeszkoda blokuje bramę albo zaczepy czy styki już się zużyły. Zimą brama może też po prostu przymarznąć do podłoża.
Może zdarzyć się też tak, że brama po zamknięciu sama się otwiera – zwykle oznacza to problem z naciągiem sprężyn lub położeniem ogranicznika, co da się wyregulować, ale w takiej sytuacji najlepiej wezwać na pomoc serwisanta lub sprawdzonego fachowca.
Pozostałe problemy z napędem i ich przyczyny dotyczą konkretnego typu bramy bądź wynikają z nieprawidłowego doboru, montażu i eksploatacji urządzenia.
Brama przesuwna ciężko chodzi – problemy z listwą
W przypadku bramy przesuwnej problem z działaniem napędu bardzo często wynika z nieprawidłowo zamontowanej, przesuniętej lub uszkodzonej listwy. Gdy pojawia się zbyt wiele luzu, zęby listwy mogą „przeskakiwać” nad trybem, a jeśli jest z kolei zbyt ciasno dopasowana, elementy mogą się zacinać. W listwie często także klinują się kamienie, co prowadzi do blokady bramy, a niejednostajny jej ruch lub zacinanie się mogą wynikać z uszkodzenia mechanicznego tej właśnie części. Czasem pojawia się też problem z mechanizmem odpowiedzialnym za ruch bramy.
Awaria napędu bramy skrzydłowej a siłowniki śrubowe
Napęd bramy skrzydłowej składa się z dwóch, najczęściej śrubowych siłowników. Gdy problem z pracą urządzenia nie dotyczy silnika, wyłączników krańcowych i regulacji przeciążeniowej, wykluczamy też wyeksploatowane elementy mechaniczne bramy, to warto przyjrzeć się dwóm komponentom napędu – śrubie i tłokowi. Pracę śruby może blokować jakiś obiekt lub zanieczyszczenia, co zdarza się w tych urządzeniach, w których zastosowano otwarty dostęp do tegoż elementu. Z kolei tłok czasem przekrzywia lub uszkadza na skutek np. uderzenia i trzeba go wymienić.
Awaria napędu bramy garażowej a intensywna eksploatacja
Nowoczesne bramy garażowe segmentowe czy rolowane to dość złożone konstrukcje i może się okazać, że same mechaniczne elementy bramy jak np. sprężyny czy połączenia segmentów wymagają dodatkowej regulacji. Bywa, że kłopot tkwi w silniku, a konkretniej w łańcuchu napędowym lub trybie napędzającym – te części z czasem się zużywają, a jeżeli nie zastosujemy się do zasad prawidłowej konserwacji elementów ruchomych, to konieczna może okazać się wymiana ich na nowe.
Inne problemy z napędem bramy i ich najczęstsze przyczyny
Omówione kłopoty z napędem bramy i ich przyczyny naturalnie nie wyczerpują puli możliwości. Bardzo często awarie wynikają także z niewłaściwego doboru elementów i samego użytkowania bramy.
- Nieprawidłowe smarowanie elementów jezdnych. Należy pamiętać, że w przypadku bramy przesuwnej do smarowania listew i kół zębatych nie wolno używać towotu. Jest lepki: pogarsza parametry i gromadzi zanieczyszczenia.
- Niewłaściwe otwieranie awaryjne bramy. Awaryjne otwieranie bramy przesuwnej, skrzydłowej czy garażowej musi poprzedzić rozłączenie napędu – tzw. wysprzęglenie. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia sprzętu.
- Niewłaściwe bezpieczniki i inne części. Uszkodzone bezpieczniki, ale też wszystkie inne części urządzenia, powinny być wymieniane na oryginalne albo zamienniki, ale o identycznych parametrach. Inaczej zaburzają pracę napędu.
- Źle dobrana moc napędu do wagi bramy. Zbyt niska moc urządzenia do wagi bramy wjazdowej może skutkować przeciążeniem bądź nieodwracalnym uszkodzeniem napędu. Urządzenie nie będzie też prawidłowo działać.
- Zaniechanie konserwacji bramy. Należy również pamiętać o regularnym i właściwym smarowaniu zawiasów bramy i wszystkich części mechanicznych – błędy lub zaniedbania w tej kwestii mogą skutkować szybszym ich zużyciem.
Każdy problem z napędem bramy niewynikający z łatwych do zdiagnozowania oraz usunięcia czy naprawienia przyczyn należy skonsultować z serwisem sprzedawcy lub producenta urządzenia. Większości automatów w czasie trwania gwarancji nie należy też reperować samodzielnie.
Sprawdź nasz sklep z ogrodzeniami
FAQ:
Brama przesuwna ciężko chodzi – co może być przyczyną?
Zaburzenia płynności poruszania się bramy przesuwnej zazwyczaj są spowodowane uszkodzeniem listwy bądź zalegającymi w niej zabrudzeniami. Taki efekt może też wywołać stosowanie lepkiego towotu do smarowania części bądź uszkodzenia samej bramy lub napędu. Jeśli oczyszczenie listwy nic nie da, należy wezwać fachowca.
Jak sprawdzić fotokomórki w bramie?
Najczęściej w wyniku awarii fotokomórek brama się otwiera, ale nie zamyka. Może to być spowodowane zabrudzeniem urządzeń, zalegającym śniegiem lub też zbyt dużym nasłonecznieniem. W innym przypadku najlepiej już skontaktować się z serwisem sprzedawcy lub producenta fotokomórek czy napędu.
Gdzie zgłosić niedziałający napęd bramy garażowej?
Wszelkie problemy z działaniem napędu bramy garażowej należy zgłosić sprzedawcy lub producentowi urządzenia.