suma: 0,00 zł do kasy
Porada #73: Jaką bramę garażową wybrać? Rodzaje bram garażowych
Porada #72: Jaką bramę garażową wybrać? Rodzaje bram garażowych

Dobrze dobrana brama garażowa ułatwia codzienność, idealnie wpisuje się w bryłę budynku, oszczędza miejsce na posesji i czas użytkowników i zapewnia komfort. Każda z dostępnych na rynku ma inne zalety i spełnia określone potrzeby: aby zorientować się, jaka brama garażowa najlepsza będzie dla nas, musimy je poznać. Zapraszamy na krótki przegląd!

 

Poznaj ofertę naszych ogrodzeń

 

Jakie są rodzaje bram garażowych?

Przez dekady standardowo wyposażyliśmy garaże w bramy rozwierane – klasyczne, jedno- i dwuskrzydłowe. W końcu przyszła pora na warianty uchylne, które cieszyły się dużą popularnością przez ostatnich kilkanaście lat, a dzisiaj na podium stawiamy bramy złożone z segmentów i rolowane. Współcześnie wszystkie te cztery rodzaje bram garażowych są chętnie wykorzystywane, lecz każdy z nich ma swoją specyfikę, inne zalety i wady. Poniżej krótki przegląd rozwiązań!

Bramy garażowe skrzydłowe

Pierwszy i podstawowy rodzaj bramy garażowej to standardowe drzwi, składające się z jednego lub z dwóch skrzydeł i otwierane na zewnątrz garażu – ręcznie lub automatycznie, po zainstalowaniu kompatybilnego napędu. Dziś są dostępne w wielu różnych rozmiarach oraz w dziesiątkach wariantów estetycznych, a powstają z odmiennych materiałów (m.in. stal, aluminium, tworzywo).

Bramę garażową skrzydłową cechuje prostota konstrukcji, za którą idzie niska cena (to najtańszy rodzaj bramy garażowej spośród czterech omawianych), łatwość montażu i duża bezawaryjność (a w przypadku usterki: szybka naprawa i dostęp części zamiennych). To sprawia, że stała się takim uniwersalnym rozwiązaniem.

Poważną wadą skrzydłowych bram garażowych jest spora przestrzeń, jakiej drzwi potrzebują do pracy przed garażem, na podjeździe. Im są większe, tym więcej miejsca zabierają, przez co niemożliwe może okazać się zaparkowanie innego pojazdu przed nimi i jednoczesne otwarcie bramy. Z drugiej strony nie zajmują przestrzeni w garażu, czyli nie potrzebują do pracy prowadnic itp. Taka brama garażowa może zostać zautomatyzowana, lecz nie zawsze jest to możliwe, a przynajmniej nie bez przeróbek elementów siłownika. Wówczas pozostaje obsługa ręczna, co w perspektywie czasu może poważnie utrudnić codzienne korzystanie z garażu.

Co więcej, montaż tego typu bramy jest możliwy wyłącznie na płaskim podjeździe, a jej sprawna obsługa wymaga regularnego usuwania zalegającego śniegu w zimie i liści jesienią, co marnotrawi cenny czas.

Bramy garażowe uchylne

Bramy uchylne to już rozwiązanie nowocześniejsze. Drzwi uchylają się do górnej części garażu i częściowo chowają się pod sufitem. Aby dobrze je dostosować do garażu, musimy zadbać nie tylko o prawidłową wysokość i szerokość, ale również odległość od górnej krawędzi do stropu oraz bocznej do ścian garażu. Brama uchylna można być otwierana ręcznie – wystarczy podnieść ją do góry za klamkę, ale zwykle kupimy ją w wersji automatycznej albo bez większego problemu w napęd wyposażymy, wybierając urządzenie przeznaczone do tego rodzaju konstrukcji.

Co prawda nie potrzebuje aż tyle miejsca przed garażem, co wariant skrzydłowy, lecz jednak musimy jej zapewnić pewną przestrzeń na podjeździe, co najmniej około 1 m, ale – co gorsza – także w garażu, bo podczas otwierania wchodzi w jego głąb i zatrzymuje się dopiero pod sufitem. Ten typ drzwi to nowoczesna brama, co oznacza, że możemy połączyć jej napęd z systemem smart home czy wyposażyć ją w innowacyjne zabezpieczenia antywłamaniowe. Zwykle jest dostępna także w wersji przeszklonej, a do wyboru mamy modele w dziesiątkach wariantów pod względem materiału, kolorystyki, faktury czy zdobień.

Brama garażowa uchylna zazwyczaj jest droższa (uwzględniając naturalnie podobne wymiary i parametry) od skrzydłowej, a tańsza od segmentowej i rolowanej.

Bramy garażowe segmentowe

To obecnie „faworyt” nowoczesnego budownictwa, czyli najchętniej wybierany model do garaży prywatnych, firmowych, przemysłowych. Bramy segmentowe składają się z kilku czy kilkunastu segmentów, które „łamią się” przy otwieraniu, a są połączone zawiasami i chronione uszczelkami. Segmenty poruszają się na rolkach i po torze, jaki wyznaczają prowadnice zamontowane na ścianach i suficie garażu. Brama wznosi się prostopadle do góry, aby kolejno „złamać” się i rozpocząć ruch równoległy do sufitu, pod którym po otwarciu całkowicie się chowa.

Brama segmentowa jest dostępna w wersji zautomatyzowanej, łatwo również oddzielnie dokupimy do niej i zamontujemy napęd. Możemy też otwierać ją ręcznie. Tak jak wariant uchylny w wersji automatycznej staje się wielofunkcyjna, bo da się programować jej pracę pod kątem potrzeb użytkowników.

Bramę segmentową wyróżnia to, że nie zabiera miejsca ani na podjeździe, ani w garażu – poza niewielką przestrzenią pod sufitem. Jak wspomnieliśmy, segmenty są połączone uszczelkami, a cała konstrukcja zwykle jest wypełniona poliuretanową pianką, czyli ocieplona, dzięki czemu garaż jest izolowany przed zimnem.

Ten typ bramy jest także dostępny w wariancie bocznym – konstrukcja otwiera się na bok i chowa przy ścianie, więc sufit garażu można zagospodarować. Jest to też dobre rozwiązanie pod kątem częstego wchodzenia i wychodzenia z budynku, bo pozwala jedynie uchylić drzwi i wygodnie dostać się do środka.

Bramy garażowe rolowane

Bramy rolowane również należą do kategorii nowoczesnych rozwiązań. Ich skrzydła składają się z cienkich profili czy aluminiowych lameli, które nakręcają się na wał i chowają w specjalnej skrzynce montowanej wewnątrz lub na zewnątrz garażu. Najczęściej jest to konstrukcja już wyposażona w silnik, czyli automatycznie obsługiwana, a w razie braku prądu wystarczy użyć specjalnej korby.

Brama garażowa rolowana maksymalnie oszczędza miejsce, jednak montaż jej kasety nie zawsze jest możliwy – trzeba na niego wygospodarować miejsce w garażu lub ponad nim, co może zaburzyć estetykę elewacji. Jest to też dość złożony mechanizm, przez co serwisowanie bramy może być już trudniejsze i droższe, a sama konstrukcja nie jest tak dobrze ocieplona, jak choćby drzwi segmentowe.

Bramy garażowe otwierane ręcznie kontra automatyczne

Każdy z omówionych rodzajów bramy garażowej może być obsługiwany ręcznie albo automatycznie. Za wyjątek możemy uznać bramę skrzydłową, do której nie zawsze da się dobrać kompatybilny mechanizm lub wymaga to przeróbek ramion siłownika.

Możliwość automatyzacji bramy garażowej jest ważna, zwłaszcza jeśli spojrzeć na tę kwestię z perspektywy regularnego użytkowania. Codzienne wysiadanie z auta, aby obsłużyć bramę, ręczne siłowanie się ze skrzydłem, marznięcie bądź moknięcie, przerywanie rozmowy i audycji – może nie są to wielkie problemy, ale powodują duże uciążliwości, zabierają czas i energię, a nierzadko dobry humor.

Z kolei aby uniknąć kłopotów z automatyzacją bramy, zdecydowanie warto kupić model już wyposażony w napęd – montaż całości przebiegnie szybko i sprawnie.

Jaka brama garażowa jest najlepsza dla mnie?

Podczas wyboru bramy garażowej najważniejsze jest miejsce, jakim dysponujemy – jeśli nie musisz oszczędzać przestrzeni przed garażem, dobrze sprawdzi się brama uchylna i skrzydłowa. Dla maksymalnej ilości wolnego miejsca wybierz segmentową lub rolowaną. Te dwa ostatnie rodzaje pozostawiają sporo przestrzeni do zagospodarowania także wewnątrz garażu, a przed nim, na podjeździe, można zaparkować samochód i jednocześnie bez przeszkód otwierać i zamykać drzwi do pomieszczenia. Jest to zatem rozwiązanie dla krótkich podjazdów, płytkich posesji czy też wielu zmotoryzowanych użytkowników budynku.

Jaką bramę garażową wybrać, czyli na co zwrócić uwagę?

  • Umiejscowienie garażu. W garażu wolnostojącym sprawdzają się wszystkie rodzaje bram, również najtańszy wariant skrzydłowy, który dodatkowo można wyposażyć w skuteczne mechaniczne zabezpieczenia – rygle i kłódki.
  • Budżet inwestycji. Dla maksymalnie ograniczonego budżetu proponujemy tradycyjne skrzydłowe drzwi garażowe; brama rolowana bądź segmentowa jest już znacznie droższa, a uchylna nieco tańsza od poprzednich wariantów.
  • Izolacja garażu. W garażu połączonym z domem i ogrzewanym i w budynku pasywnym czy energooszczędnym najlepiej sprawdzi się wariant segmentowy z dobrą termoizolacją. Taka brama nie przywiera też do podłoża na mrozie.
  • Możliwość automatyzacji. Jeśli to automatyzacja bramy jest priorytetem, najlepiej zdecydować się na wariant segmentowy lub uchylny. Ich automatyka jest zaawansowana i możliwa do połączenia np. z systemem smart home.
  • Łatwość montażu. Bramę segmentową zamontujemy niemal niezależnie od warunków technicznych; dla rolowanej musimy natomiast znaleźć miejsce na skrzynkę. Uchylne i skrzydłowe wymagają już natomiast płaskiego wjazdu.
  • Estetyka bramy garażowej. Każda z wymienionych bram jest dostępna w wielu wariantach estetycznych, ale z nowoczesnym budownictwem dobrze się zgrywają zwłaszcza minimalistyczne, eleganckie bramy segmentowe.

Naturalnie bramy garażowe muszą też spełniać oczekiwania w stosunku do poziomu bezpieczeństwa i trwałości, ale warto skierować uwagę na sam napęd powinien mieć funkcję regulowanego biegu, wykrywania przeszkód i blokady (lub współpracować z fotokomórkami) oraz automatycznego ryglowania i być wyposażony w system obsługi ręcznej na wypadek przerw w zasilaniu. Bardzo ważne jest również to, aby precyzyjnie dobrać moc sprzętu do ciężaru bramy.

Ile kosztuje brama garażowa?

Podstawowe, najprostsze bramy garażowe bez napędu kosztują od kilkuset złotych, natomiast za nowoczesne modele (czyli segmentowe i rolowane) w automatycznej wersji trzeba zapłacić średnio od 3000 do 7000 złotych. Z bramą garażową wiąże się też często wydatek na zakup napędu (średnio 800-3000 złotych) i montaż, który z instalacją siłowników kosztuje zazwyczaj od 1000 złotych.

W sklepie z ogrodzeniami z przyjemnością doradzimy w wyborze samej bramy i dopasowanego do niej napędu, wystarczy się z nami skontaktować. A jeśli jesteś na etapie zagospodarowywania posesji, polecamy także nasze nowoczesne ogrodzenia i bramy wjazdowe. Zapraszamy!

 

Sprawdź nasz sklep z ogrodzeniami

 

FAQ:

Jakie są dostępne wymiary bramy garażowej?

Standardowe wymiary bram garażowych dostępnych na rynku to szerokość od 180 do 600 cm (podwójna brama) oraz wysokość od 200 do 350 cm. Najczęściej wybiera się bramy o szerokości 200-250 cm, a w przypadku podwójnej – 400-500 cm.

Jaka brama garażowa – uchylna czy segmentowa?

Oba rodzaje bram dobrze się sprawdzają. Jeśli nie potrzebujesz zaoszczędzać miejsca na podjeździe, możesz rozważyć tańszą bramę uchylną. Segmentowa zapewnia z kolei więcej wolnej przestrzeni przed garażem, a lepiej też izoluje go od zimna.

Jak prawidłowo zamontować bramę garażową?

Aby prawidłowo zamontować bramę garażową, należy stosować się do instrukcji jej producenta. Nie wszystkie napędy są przeznaczone do samodzielnego montażu, więc trzeba sprawdzić, czy producent nie wymaga instalacji przez autoryzowany serwis.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium