Jaka kostka brukowa na podjazd? Doradzamy!
Kostka brukowa to świetny materiał na stworzenie efektownego i funkcjonalnego podjazdu. Rzućmy okiem na przypadkowy podmiejski dom jednorodzinny – jest duża szansa, że na podjeździe gości właśnie kostka brukowa. Prawda jest jednak taka, że istnieje wiele niuansów doboru kostki brukowej na podjazd. Przyjrzyjmy się zatem możliwościom, jakie daje kostka brukowa jeśli chodzi o podjazd!
Podstawowe wskazówki przy wyborze kostki brukowej
Podjazdy, ścieżki ogrodowe i tarasy z kostki brukowej lub płyt betonowych na stałe zagościły w naszym krajobrazie. Przemawiają za nimi niewielkie koszty, duża wytrzymałość i ogromne możliwości aranżacyjne. To ostatnie wynika z niezliczonych wzorów, kolorów i materiałów, w jakich występuje ten budulec. Ta różnorodność sprawia jednocześnie, że trzeba będzie poświęcić nieco czasu, by stworzyć projekt podjazdu, który będzie spełniał swe funkcje i cieszył oko.
Betonowa kostka brukowa świetnie odnajduje się na posesjach o różnym stylu architektonicznym i prezentuje się zazwyczaj doskonale. Zwróćmy jednak najpierw uwagę na kwestie praktyczne. W końcu podjazd pełni nie tylko funkcję reprezentacyjną, ale przede wszystkim stanowi główny ciąg komunikacyjny przy każdym wyjeździe i powrocie na posesję. Z tego powodu na początku rozważmy grubość, jaką będzie miała kostka brukowa na podjazd. Jaka grubość jest najlepsza? To zależy od rodzaju i masy naszego pojazdu.
Wybierając kostkę brukową na podjazd, trzeba mieć świadomość, że niedrogie modele o grubości 4 cm niestety nie spełnią swojej funkcji. Są po prostu zbyt ciężkie i pod naciskiem dużej masy prędzej czy później zaczną pękać. Sprawdzą się jedynie na ścieżkach pieszych. W przypadku klasycznego podjazdu dla aut osobowych wystarczająca będzie kostka o grubości 6 cm. Dla podjazdu, który będzie regularnie „przyjmował” pojazdy dostawcze lub inny ciężki sprzęt, zdecydowanie trzeba będzie wybrać grubsze kostki brukowe o grubości od 8 do nawet 10 cm. Takie sytuacje są jednak raczej rzadkie i można założyć, że zwykle 6 cm grubość kostki brukowej będzie wystarczająca.
Wybór kostki brukowej na podjazd powinien być poprzedzony skrupulatnym planowaniem. Trzeba nie tylko wybrać sam model i stworzyć cały projekt podjazdu, ale także wziąć pod uwagę kwestie takie jak transport, który będzie się wiązał z dodatkowym kosztem. Warto przeanalizować koszt kostki brukowej, aby zakupić produkt w niewygórowanej cenie, a jednocześnie o zadowalającej jakości. Tworząc ostateczny projekt, trzeba wziąć pod uwagę zarówno własne preferencje, możliwości finansowe, jak i ukształtowanie terenu. Ostateczną decyzją będzie to, czy położyć kostkę brukową samodzielnie, czy wynająć w tym celu specjalistę.
Jaka kostka na podjazd? Jak wybrać materiał i wzór
Mając w głowie podstawowe założenia budowy podjazdu, można przejść do szeregu wyborów, które zdefiniują jego wygląd. Jaki rodzaj materiału i wykonania będzie najlepszy? Na podjeździe często dominują kostki szlachetne o różnorodnych kolorach, teksturze i kształtach. Przykładem niech będzie kostka brukowa płukana Bergamo Piatto Lux, która charakteryzuje się ciekawą, niejednorodną kolorystycznie powierzchnią. Chociaż kostki tego rodzaju na pewno będą świetną ozdobą każdego podjazdu, to mamy do wyboru także bardziej ekonomiczne opcje.
Kostka przemysłowa jest co prawda skromniejsza, jeśli chodzi o dostępną paletę barw i wzorów, ale bez problemu można wkomponować ją w bardziej wyszukane aranżacje. Zdecydowanie najtańszym wyborem będzie zwykle kostka ażurowa, w której występują duże puste przestrzenie. Także ona stworzy funkcjonalny podjazd, a dodatkowo poszerzy powierzchnię terenu zielonego. W opozycji do niej postawić można płyty brukowe, które swoją estetyką tworzą eleganckie i minimalistyczne podjazdy – idealne w nowoczesnym budownictwie.
Do wspominanej kategorii kostek szlachetnych można zaliczyć także kostki z kamienia naturalnego, np. popularnego granitu. Warto je rozważyć, jeśli stawiamy na klasyczną architekturę, chociaż w nowoczesnym wydaniu sprawdzą się równie dobrze. Ich koszt będzie sporo większy, a wymiary mogą utrudnić transport, niemniej i tak warto rozważyć kamień naturalny, jeśli możliwości finansowe na to pozwalają.
Przed ułożeniem wzoru z kostki, jeszcze na etapie wyboru konkretnego modelu warto rozważyć pewną dodatkową kwestię praktyczną. Otóż kostki brukowe mogą występować w wersjach z tzw. fazą, czyli z wykończeniem w formie kilkumilimetrowego skośnego ścięcia krawędzi górnej kostki lub też bez niej, tworząc w zupełności gładką powierzchnię. Jest to o tyle ważne, że kostka z fazą wygląda zwykle ciekawiej i jest bardziej odporna na kruszenie się. Z drugiej strony podjazd taki utrudnia poruszanie się na rolkach, rowerze lub wózkach, co bywa sporadycznym problemem. Pewnym kompromisem między dwoma rozwiązaniami jest kostka z mikrofazą.
Kolory kostki brukowej – o czym należy pamiętać?
Chociaż kwestie wizualne w dużej mierze są kwestią gustu, to kolor kostki brukowej wbrew pozorom pełni także funkcje praktyczne na podjeździe. Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że ułożenie podjazdu o jednolitym kolorze będzie bardzo trudne nawet z użyciem jednego modelu. Kostki różnią się między partiami, ale paradoksalnie jest to korzystne zjawisko, które można nawet wzmagać, mieszając dodatkowo różne kolory. Chodzi o to, że na niejednorodnej powierzchni mniej widoczne będą ślady opon i ewentualne wycieki oleju z pojazdu. Podobnie rzecz ma się z kostkami jasnymi – lepiej odpuścić sobie jasne szarości lub beże w kluczowych miejscach. Ostatnią kwestią, jeśli chodzi o kolorystykę, jest to czy wybrać tradycyjne jednolite kostki barwione, czy też nowatorskie kostki i płyty z mieszanymi barwnikami, takie jak płyta brukowa ColorBlend Megan.
Jakość kostki brukowej ma znaczenie!
Jakość kostek brukowych jest również bardzo ważna na podjeździe. Chodzi przede wszystkim o ich wytrzymałość – w końcu docelowo będą po nich latami przejeżdżać pojazdy. Dlatego na etapie zakupu warto przyjrzeć się stanowi kostki. Wszelkie pęknięcia bezwzględnie eliminują produkt przed zakupem, zwłaszcza jeśli mowa o kostkach szlachetnych. Pojedyncze pęknięcia można ewentualnie tolerować przy kostkach przemysłowych.
Wzory z kostki brukowej – jak się za to zabrać?
Coraz bardziej popularne staje się tworzenie oryginalnych, zwykle okrągłych i łukowych wzorów z kostki brukowej. Na tym etapie można popuścić wodze fantazji, oczywiście jednak konieczny będzie dość dokładny projekt. Trzeba też wiedzieć, że tworzenie wzorów będzie wymagało drogiej kostki szlachetnej. Najlepiej zdecydować się na drobne, łatwe w dopasowywaniu kostki, które lepiej zadziałają przy nierównych powierzchniach, odradzane są zaś duże płyty chodnikowe.
Układanie kostki brukowej na podjazd
Układanie kostki wymaga nieco pracy, wykopanie warstwy podbudowy i samo układanie może zająć wiele godzin. Nie będzie to trudne, jeśli na podjeździe mamy równą powierzchnię, co jednak jeśli teren jest pofałdowany, a nam marzą się ciężkie płyty betonowe lub tradycyjna kostka brukowa betonowa, ale ułożona w wymyślny wzór? Niewłaściwie wykonany podjazd będzie szybko tracił swoje walory estetyczne, zacznie niszczeć, a kostka zacznie się luzować, psując cały efekt. W takim wypadku najlepiej rozważyć zatrudnienie specjalisty.
FAQ:
1. Chcę, aby na moim podjeździe była ułożona kostka brukowa – jaka grubość na podjazd, którym będzie poruszać się samochód dostawczy?
Przy nieco cięższej furgonetce transportowej, która ma regularnie wjeżdżać na podjazd, bezpieczne będzie wybranie kostki o grubości około 8 cm. Jeśli jednak masa pojazdu nie wynosi ponad 3,5 tony, to wystarczy grubość kostki 6 cm.
2. Jaka kostka na podjazd – 6 czy 8 cm dla samochodu osobowego?
Grubsza kostka 8 cm nie jest potrzebna dla samochodów osobowych – jest to niepotrzebny dodatkowy koszt. Kostka o grubości 6 cm w zupełności wystarczy.
3. Jaka kostka na stromy podjazd będzie najlepsza?
Przy stromych podjazdach sam rodzaj kostki brukowej ma nieco mniejsze znaczenie. Należy szczególnie przygotować sam podjazd, tworząc solidną podbudowę i system odwodnienia.